Nu există loc pe domeniul public din Pitești, fie că mergi pe axul pietonal central, în piețe, pe lângă școli, bănci, stații de autobuz etc. în care să nu dai de chioșcuri părăsite, abandonate, dărăpănate etc. Această imagine dă o impresie de iarmaroc, fiind o rușine pentru municipiul Pitești, care se vrea un oraș civilizat, un oraș european. Numai bine că ieri, în conferința de presă de la Primăria Pitești, primarul Cristian Gentea și city-managerul Lucrețiu Tudor, administratorul public al municipiului, au anunțat că situația nu va mai fi tolerată, în acest sens intenționând să înființeze o comisie care până pe 31 august să inventarieze toate chioșcurile, gheretele și tonetele din oraș. După inventarierea acestora, va fi întocmit un proiect unitar și se va face un model aparte de chioșc pentru fiecare domeniu de activitate: florării, chioșcuri de ziare, covrigi, panificație, cafea și alte activități.
Ca jurnaliști, ne dăm seama că demersul primăriei este unul corect, dar că el va stârni valuri de nemulțumiri în ceea ce privește cealaltă parte implicată, în speță comercianții. În acest sens, am stat de vorbă cu unul dintre oamenii implicați direct în procesul de vânzare al presei, ocupându-se cu această activitate de 30 de ani. Este vorba de Florian Linte, administratorul firmei de difuzare a presei Perfect Press Lar SRL, care deține cea mai mare cotă de piață pe vânzarea de presă în județul Argeș și ocupă locul 5 la nivel național în acest domeniu, conform statisticii INS (pe acest cod CAEN). Florian Linte susține că de ani de zile a solicitat reprezentanților primăriei contracte de închiriere pe o perioadă de minimum un an de zile, pentru a avea o oarecare siguranță și a fi posibile investiții majore.
Iată ce spune acesta: „Am încercat cu conducerile anterioare ale primăriei să reglementăm clar acest domeniu. Am cerut să se renunțe la acordurile din 3 în 3 luni pentru funcționarea chioșcurilor în Pitești. Pentru a face un comerț civilizat, cu toate dotările necesare, cheltuielile pentru un chioșc modern se ridică la suma de circa 10.000 euro. Cum pot eu să investesc 10.000 euro într-un chioșc, aici discutând de zeci de chioșcuri pe care le-aș avea de modernizat, și să nu am nicio predictibilitate, în sensul că după 3 luni vine cineva și zice: Gata, de azi nu mai stai aici, te muți acolo! În joc ar fi vorba de sute de mii de euro. Sunt dispus să investesc sute de mii de euro pentru a face un comerț civilizat, firma mea nu are chioșcuri amplasate pe domeniul public care să stea închise sau în paragină, nu îmi place nici mie ceea ce se întâmplă în comerțul acesta și nu vrea nimeni să fie o rușine pentru municipiul Pitești, dar municipalitatea trebuie să găsească un cadru legal potrivit, care să ne asigure și nouă, comercianților, liniștea. Asta ar fi o problemă!
Cunosc situația tuturor chioșcurilor de presă din Pitești, știu ale cui sunt, de când sunt și de ce stau așa. Pentru că la Pitești s-au dat o mulțime de acorduri pentru chioșcuri, în prezent fiind ocupate zeci de locații pe domeniul public, dar chioșcurile stau închise, în paragină. Chiria fiind mică, firmei respective îi convine să le țină așa, pentru că blochează accesul concurenței la aceste locații. Există firme care dețin multe astfel de chioșcuri închise în Pitești, unele chiar de ani de zile, au datorii de miliarde la municipalitate sau către bugetul de stat, ocupând domeniul public fără să-i întrebe nimeni nimic. Nici nu le ridică chioșcul, nici nu le ia banii.
Nu c-aș fi cel mai mare specialist, dar lucrând de 30 de ani în domeniu, am ceva experiență. Nu cred că sunt necesare mai mult de 40 – maximum 50 de chioșcuri de presă în tot Piteștiul. Nu mai mult de 10 pe axul pietonal central al Piteștiului (de la Inspectoratul de Poliție până la BCR) și nu mai mult de 4-5 în fiecare cartier. Ar fi suficient pentru un comerț civilizat și atunci ar dispărea anomalii de genul situațiilor în care în centru avem două-trei chioșcuri de ziare lipite unul de altul, iar în anumite cartiere precum Războieniul să existe un singur chioșc. Ar trebui să fim chemați la discuții, să ne spunem și noi punctul nostru de vedere, să se întocmească un regulament pentru amplasarea aceste chioșcuri, să ni se prezinte unul-două modele de chioșcuri agreate de primărie și după inventarierea spațiilor (vadurilor) comerciale de pe domeniul public, să se liciteze deschis. În funcție de locație, de vad, prețul să fie armonizat cu vadul comercial. În acest fel ar câștiga și primăria mult mai mulți bani și am face și noi un comerț care n-ar mai deranja pe nimeni. Cine e-n stare să se alinieze standardelor primăriei – bine, cine nu, nu! Cu un cadru legal bine reglementat, avem curajul să investim sume mari și să schimbăm fața comerțului stradal. În momentul de față, dacă e să respectăm ad-literam legile, nici măcar curent electric nu putem obține pe un acord de 3 luni, furnizorul Distribuție Oltenia solicitând un contract de minimum un an de zile pentru deschiderea unei partide de energie. Am ajuns să luăm, fiecare, curent de pe unde putem, folosind contoare pasante, fără posibilitatea de a avea branșamente elegante și sigure! Bașca faptul că trebuie să respectăm reglementările antiefracție, adică fiecare chioșc să fie dotat cu sistem de alarmă, de monitorizare și de intervenție. Cu alte cuvinte, suntem deschiși la orice fel de colaborare serioasă și civilizată cu Primăria Pitești!”
Acum, și din punctul nostru de vedere, al jurnaliștilor, stăm și ne întrebăm: acești oameni, acești întreprinzători, lăsând la o parte problemele de comunicare de până acum cu administrația locală, cum pot ei să-și protejeze angajații, nu au curaj să le încheie contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, ținându-i într-o incertitudine continuă: fără a avea siguranța zilei de mâine, fără posibilitatea de a-și lua un credit la bancă și a avea drepturile de care se bucură orice salariat. Aici e vorba de zeci, dacă nu chiar de sute de oameni implicați în procesul de comerț stradal la nivelul întregului municipiu. Din informațiile noastre, Piteștiul ar fi printre puținele, dacă nu singurul municipiu reședință de județ din țară unde se mai practică sistemul de acord din 3 în 3 luni pentru chioșcuri.
Am stat de vorbă și cu un alt întreprinzător, care face comerț cu produse alimentare, țigări, cafea, răcoritoare etc. în stația de autobuz de la Comisariat. Și el ne-a spus că ar fi binevenit un astfel de regulament, în plus acestuia trebuind să i se adauge măsuri dure de sancționare a persoanelor certate cu bunul-simț și cu legea. „Ne-am săturat de ce se întâmplă în stația de autobuz! Consum de alcool, mâncat de semințe, gunoaie aruncate pe jos, vandalizări și folosirea stației pe post de toaletă publică! Zi de zi trebuie să facem curățenie de câte două-trei ori pentru că, dacă nu facem, în caz de control, amenzile riscăm să le luăm noi, deși nu suntem noi vinovații. În plus, un regulament bine stabilit ne-ar scuti și pe noi de drumuri, din 3 în 3 luni, pe la ușile din primărie și de stresul aferent nesiguranței (Mai primim, nu mai primim acord? Ce facem de mâine?).”
Cunoaștem seriozitatea primarului Cristian Gentea și intenția lui de a pune Piteștiul pe linia unor orașe precum Cluj, Oradea, Arad, Timișoara etc.. Haideți să găsim soluții viabile, atât pentru a schimba fața orașului, dar în același timp de a sprijini și întreprinzătorii din acest domeniu. Suntem convinși că șefii primăriei vor da dovadă de înțelepciune și corectitudine, în așa fel încât să nu omoare, să nu distrugă comerțul stradal, din care își câștigă pâinea de zi cu zi sute de oameni, ci doar să disciplineze acest segment, aducându-l la standarde civilizate.