Trei au trecut pe roșu
În circa 10 minute cât am stat opriți la trecerea la nivel de la Stolnici, trei bicicliști/motocicliști au traversat calea ferată fără nicio „jenă”, deși mașinile așteptau regulamentar, în coloană, iar semnalele acustice și luminile roșii intermitente erau în funcțiune.
Trecerea la nivel cu calea ferată de acolo are o vizibilitate foarte scăzută, și nu ar fi uimit pe nimeni dacă în câteva secunde un tren în viteză i-ar fi spulberat pe cei care și-au asumat acest risc.
Dacă pentru șoferi, suspendarea permisului până la 4 luni e o măsură care îi disciplinează, probabil că bicicliștii știu că nu le pot lua „caii de la bicicletă”. Dar cu amenda cum rămâne? Dar cu viața?
Potrivit Ordonanței 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care include și prevederi referitoare la trecerile la calea ferată, deținătorii de biciclete sau trotinete electrice au următoarele obligații:
- să respecte interdicția de trecere la culoarea roșie a semaforului, a semnalelor agentului de cale ferată, la trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător ori a semnalelor, indicațiilor ori dispozițiilor polițistului rutier;
- circulația cu viteză redusă, obligația de a se asigura că nu se apropie un vehicul feroviar sau obligația de a opri la trecerea la nivel cu calea ferată, stabilite prin regulament.
Pentru conducătorii auto sau motocicliști, nerespectarea semnificației luminilor roșii intermitente și a semnalelor acustice poate duce la suspendarea permisului de conducere până la patru luni.
Codul Rutier, la articolul 102, alineatul (4), are următorul cuprins: ”Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 120 de zile săvârșirea de către conducătorul de autovehicul ori de tractor agricol sau forestier a următoarelor fapte: (…) b) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune”.
Despre trecerile la nivel cu calea ferată
Trecerea la nivel cu calea ferată este locul unde se petrec frecvent adevărate tragedii. Aproape întotdeauna este de vină conducătorul auto/moto, care nu se asigură sau ignoră luminile de avertizare sau chiar barierele coborâte. Iată cum trebuie să procedezi la trecerea la nivel cu calea ferată și care sunt măsurile care îți pot salva viața.
De cele mai multe ori, accidentele la trecerea peste calea ferată sunt mortale. Asta nu doar din cauza faptului că un tren în viteză reprezintă o masă de oțel dificil de oprit, ci și pentru că masa trenului este de cel puțin 1000 de ori mai mare decât cea a mașinii.Trebuie spus că o mașină modernă care cântărește o tonă are nevoie de circa 35 de metri pentru a opri pe uscat de la o viteză de 100 km/h. În schimb, un tren cu o masă de 1.000 de tone are nevoie de aproximativ un kilometru pentru a face același lucru. Asta explică de ce un accident la trecerea peste calea ferată este de cele mai multe ori fatal.
Există mai multe tipuri de treceri la nivel cu calea ferată, acestea putând fi sau nu dotate cu bariere sau semibariere. Importanța și valorile de trafic de pe șoseaua traversată de calea ferată, dar și frecvența și importanța trenurilor care circulă pe calea ferată determină tipul de trecere și dacă aceasta este dotată cu bariere, cu lumini de semnalizare, sau doar cu un indicator de avertizare, cunoscut sub denumirea de „Crucea sfântului Andrei”.
Care este semnificația indicatoarelor
În România (și în alte țări europene), trecerile la nivel sunt anunțate în avans de semne albe, tăiate de benzi roșii. Trei benzi roșii înseamnă ca trecerea peste calea ferată este după 240 de metri, două benzi marchează distanța de 160 de metri, iar o singură bandă indică o distanță de 80 de metri până la trecerea peste calea ferată.
Cel mai important semn, prezent la toate trecerile la nivel cu calea ferată, este „Crucea Sfântului Andrei”. Fie că este vorba de un semn galben, în X, fie că este vorba de unul mai nou, vopsit în alb și roșu, semnificația acestuia este extrem de importantă. Și anume, că traficul feroviar are prioritate. Exact, trebuie să oprești, pentru că trenul nu poate face acest lucru. În cazul unei treceri la nivel fără bariere și lumini de semnalizare, responsabilitatea de a se asigura că niciun tren nu se apropie îi revine celui de la volan. În cazul în care trecerea la nivel este dotată cu lumini roșii de avertizare, activarea acestora implică obligația de a opri, traversarea căii ferate fiind strict interzisă.
Trecerea la nivel cu calea ferată: șapte sfaturi care îți vor salva viața
• Îndată ce ai observat indicatorul care anunță o trecere la nivel cu calea ferată, fii pregătit să frânezi. Trebuie să reduci viteza și să conduci cu atenție, respectând limitele de viteză.
• Depășirea altor vehicule este strict interzisă!
• Fii atent la semnalele acustice. Pentru a le putea auzi, redu nivelul sonor în mașină.
• Ajuns în dreptul indicatorului „Crucea sfântului Andrei”, asigură-te cu atenție privind în ambele sensuri ale căii ferate. Continuarea trecerii se face doar dacă nu se apropie niciun tren.
• Dacă barierele au început să coboare, este obligatoriu să oprești. Nu încerca să ocolești barierele sau să treci pe sub acestea.
• Chiar dacă barierele sunt încă în poziție verticală, dar luminile de avertizare au fost deja activate, oprirea mașinii este obligatorie.
• Dacă mașina se oprește pe calea ferată, e obligatoriu să ieși din mașină și să te îndepărtezi cât mai rapid. Sună la 112 pentru a anunța incidentul.