10.8 C
Pitești
27 mart. 2025

Primarul Gentea despre prețul stațiilor de autobuz

Primarul Gentea despre prețul stațiilor de autobuz

Primarul Cristian Gentea a prezentat azi, într-o conferință de presă, motivul pentru care prețul stațiilor de autobuz din Pitești este cel actual. Edilul a fost acuzat, în special în campania electorală, de către contracandidatul PNL, că prețul stațiilor de autobuz ar fi prea mare. Numai că acest lucru nu îi poate fi imputat actualului primar. Povestea a fost prezentată pe larg jurnaliștilor, cu documentele pe masă.

De ce n-am vorbit până acum? De fraier! Am zis să fiu elegant, să vin în campania electorală să prezint realizările mele, și nu cu minciuni sau atacuri la persoană sau la familie. Se pare că nu a fost bine!

Primarul spune că deja Curtea de Conturi a venit în control, urmărind actele din 2018 până în prezent, controlul se va termina mâine, dar nu a fost identificat niciun prejudiciu. De asemenea, au fost cerute documente și de către DNA, iar edilul spune că mâine se va duce el însuși la DNA cu restul de documente, de dinainte de 2018.

Cristian Gentea este primar din noiembrie 2020. La acea dată, proiectul stațiilor, precum și prețul lor era deja aprobat de vechiul consiliu local, finanțarea era deja semnată de vechiul primar. Edilul spune și demonstrează cu documente că majorarea prețului acestora (cu peste 100%) a fost aprobată și semnată de fostul viceprimar Sorin Apostoliceanu, cel care acum îl acuză pe Gentea. De asemenea, deși prețul era majorat, nu s-a prezentat nimeni la prima licitație. Ulterior, în timpul mandatului său, s-a făcut o singură majorare, după pandemie, cu circa 20%, aceasta făcându-se atunci când prețul materialelor a crescut foarte mult. A fost, de fapt, o reactualizare cu indicii de creștere a prețului materialelor.

De menționat că proiectul a fost finanțat din fonduri europene, participarea din bugetul propriu fiind de 2%. De asemenea, stații de autobuz la prețuri similare sunt și în multe alte orașe din țară.

Iată declarația primarului Cristian Gentea în conferința de presă:

Contractul de proiectare și execuție a stațiilor de autobuz din Municipiul Pitești: cronologia actualizărilor devizului care a stat la baza licitației și atribuirii lui, între 2015 și 2021:

1. În anul 2015 este încheiat contractul de servicii nr.46840/19.10.2015 care are ca obiect principal întocmire studii de teren (geotehnic și topografic), Studiu de fezabilitate, Analiza cost-beneficiu, Cererea de finanțare și Documentație pentru avize și acorduri pentru obiectivul STAȚII AȘTEPTARE CĂLĂTORI TRANSPORT URBAN ÎN ZONA MUNICIPIULUI PITEȘTI.
Proiectantul elaborează documentațiile și în anul 2016 le predă Primăriei care aprobă Studiul de fezabilitate și Devizul general privind cheltuielile necesare realizării acestei investiții prin HCL nr.166/28.04.2016 privind aprobarea Studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiții Stații de așteptare călători transport urban în zona municipiului Pitești.
Raportul la hotărâre este semnat de viceprimarul de atunci Cornel Constantin Ionică.
Valoarea totală a devizului a fost de 8.412.843,60 lei inclusiv TVA (99 de stații -17.000 Euro/stație).
Pentru Studiul de fezabilitate s-a plătit 45.000 lei.

2. În Anul 2018 prin referatul nr.48521/ 12.10.2018 al Serviciului Dezvoltare și Managementul Proiectelor, serviciu coordonat la vremea respectivă de viceprimarul Sorin Apostoliceanu, se solicită din nou aprobarea achiziționării serviciilor de elaborare a documentației tehnico-economice și de scriere a cererii de finanțare pentru obiectivul de investiții STAȚII AȘTEPTARE CĂLĂTORI TRANSPORT URBAN ÎN ZONA MUNICIPIULUI PITEȘTI!!!

Referatul este vizat de viceprimarul Sorin Apostoliceanu și aprobat de celălalt viceprimar, Laurențiu Zidaru (pentru primar Cornel Constantin Ionică).
În Nota conceptuală nr.48520/12.10.2018 care a făcut parte din documentele achiziției, la punctul 3. Estimarea suportabilității investiției publice, punctul 3.1 Estimarea cheltuielilor pentru execuția obiectivului de investiții, luându-se în considerare, după caz se face următoarea mențiune: Conform Studiului de fezabilitate aprobat în Consiliul Local prin HCL nr.166/28.04.2016, valoarea devizului general este de 8.412.843,60 lei inclusiv TVA, respectiv 1.878.831 euro conform Devizului general al investiției.
După finalizarea achiziției se semnează un nou contract de servicii de proiectare (nr. 51583/104/31.10.2018) care are ca obiect:
Faza I-Reactualizarea Studiului de fezabilitate,
Faza II- Întocmirea documentației pentru obținerea certificatului de urbanism, documentații pentru avize/acorduri solicitate I;
Faza III -Scrierea cererii de finanțare pentru ideile de proiecte prevăzute în cererea de finanțare nr.1
Acest contract este semnat de viceprimarul Sorin Apostoliceanu (pentru primar).
S-a plătit, în urma achiziției directe, alți 129.000 lei, la aceeași firmă.
Proiectantul reactualizează Studiul de fezabilitate și Devizul general privind cheltuielile necesare realizării investiției, iar acestea sunt aprobate prin HCL nr.460/ 20.12.2018 privind aprobarea studiului de fezabilitate reactualizat și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești.
Raportul la hotărâre este semnat de viceprimarul Sorin Apostoliceanu care coordona la vremea respectivă Serviciul de fonduri europene.
Valoarea totală a devizului devine prin această hotărâre 18.166.649,63 lei inclusiv TVA (37.000 Euro).
Practic, prin această hotărâre valoarea devizului general a crescut cu 116% față de cea aprobată anterior.

3. În anul 2019 se actualizează din nou Devizul general prin HCL nr.72/21.03.2019 privind aprobarea Devizului General actualizat și a indicatorilor tehnico-economici actualizați pentru obiectivul de investiții Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești.
Raportul la hotărâre este semnat tot de Sorin Apostoliceanu care era în continuare coordonator al Serviciului de fonduri europene.
Prin această hotărâre se menține în continuare valoarea majorată anterior cu 116%, respectiv cea de 18.166.649,63 lei inclusiv TVA modificările fiind doar între liniile de deviz, pentru punerea în concordanță cu prevederile bugetului proiectului din programul MySMIS.

Aceasta este valoarea stațiilor de autobuz în baza căreia se semnează de către primarul Cornel Constantin Ionică contractul de finanțare nr.5366/30.04.2020.

Din data de 21.03.2019 până în data de 21.04.2021, când a preluat mandatul de primar Cristian Gentea, nu s-a organizat nici o procedură de atribuire pentru execuția stațiilor de autobuz. În data de 21.04.2021 se scoate pentru prima dată la licitație documentația pentru execuția acestora, pe soluția și pe valoarea aprobate în timpul viceprimarului Sorin Apostoliceanu, respectiv valoarea de 18.166.649,63 lei inclusiv TVA.
Practic, primarul Cristian Gentea nu a făcut altceva decât să preia și să scoată la licitație o documentație și un deviz general aprobate de viceprimarul Sorin Apsotoliceanu prin HCL nr.460/20.12.2018 și HCL nr. 72/21.03.2019.
Prețurile, valorile erau cele din anul 2018.
Procedura de atribuire a fost anulată pe motiv că nu a fost depusă nici o ofertă conformă. Un singur operator economic a fost interesat de procedură la vremea respectivă însă nu a depus o ofertă conformă.
După anularea licitației proiectantul a considerat că devizul general trebuie actualizat cu evoluția indicilor de cost în construcții, deoarece prețurile erau vechi de 3 ani, avusese loc o creștere majoră a prețului la fier, beton și la alte materiale, pandemia, etc.

4. În anul 2021, după anularea primei licitații, se actualizează din nou devizul general ținându-se cont de evoluția indicilor de cost în construcții prin HCL nr.312/26.08.2021 privind aprobarea Devizului general reactualizat aferent obiectivului de investiții Modernizarea infrastructurii de transport public local de călători și creșterea atractivității transportului nemotorizat – Stații de așteptare călători transport urban în zona Municipiului Pitești (99 stații), valoarea devenind 23.064.512, 10 lei inclusiv TVA.
Soluția de realizare a acestor stații nu s-a modificat. A rămas în continuare și a fost scoasă la licitație aceeași soluție care a fost aleasă de viceprimarul Sorin Apostoliceanu împreună cu proiectantul și echipa care a lucrat la proiect și care a fost aprobată de către viceprimarul Apostoliceanu la vremea respectivă prin HCL nr.460/20.12.2018 și HCL nr.72/21.03.2019.
Actualizarea acestui deviz cu evoluția indicilor de cost în construcții a fost votată în unanimitate în Consiliul Local (se pot verifica procesele verbale ale ședinței).
Aceasta este valoarea la care a fost scoasă la licitație a doua oară proiectarea și execuția stațiilor de autobuz și a fost semnat contractul cu ofertantul din Brașov care a fost desemnat câștigător. La licitație au fost depuse 2 oferte.
Aceasta este valoarea care conținea, în plus față de cea aprobată de viceprimarul Sorin Apostoliceanu, doar actualizarea prețurilor cu evoluția indicilor de cost în construcții. Indici pe care nu i-a inventat primarul Cristian Gentea, ci ei sunt stabiliți de Institutul Național de Statistică, în conformitate cu reglementările legale în domeniu. Această instituție determină și diseminează prin publicații statistice oficiale, inclusiv prin publicarea pe site-ul instituției, potrivit frecvenței de revizuire stabilite prin reglementările specifice naționale și europene în domeniu, noi ponderi ale materialelor de construcții. Indicii aceștia sunt oficiali și folosiți de toți proiectanții în elaborarea proiectelor.
Aceeași firmă actualizează prețurile, fără alte costuri, de această dată.

5. Tot în anul 2021 prin HCL nr.435/09.11.2021 se modifică art.1 din HCL nr.312/26.08.2021 în sensul că valoarea totală a devizului general se micșorează și devine 22.940.578,93 lei inclusiv TVA (46.000 Euro/buc).
Precizez că și această modificare a fost votată în unanimitate în Consiliul Local (se pot verifica procesele verbale ale ședinței).
Valoarea devizului a fost diminuată prin această hotărâre deoarece având la bază informarea DG-POR privind autorizarea Cererii de Rambursare nr.1, s-a constatat faptul că la momentul elaborării cererii de finanțare unele cheltuieli au fost încadrate în mod eronat în categoria și sub-categoria bugetară. Este vorba de Documentațiile pentru obținerea avizelor, autorizațiilor ce stau la baza obținerii Certificatului de urbanism și a documentației pentru obținerea avizului de gospodărire a apelor.

Iată documentele (N.R. semnăturile au fost anonimizate):

Articolul precedent
Articolul următor

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

URMĂREȘTE-NE PE REȚELELE SOCIALE

52,300FaniÎmi place
3,200AbonațiAbonați-vă

NOUTĂȚI

Mentenanta site, Administrare site Realizare site Wordpress, Mentenanta site, Wordpress