Materii tradiționale vor fi scoase din programa școlară
O variantă de restructurare a programei, la care lucrează Ministerul Educației, arată că psihologia și logica ar putea fi scoase din orarul pentru liceu, iar filosofia ar rămâne disciplină opțională, alături de chimie, fizică, biologie și geografie.
Sute de profesori au reacționat și, într-o scrisoare deschisă, au transmis că aceste modificări i-ar priva pe adolescenți de un sprijin real, la vârsta descoperirii de sine. Însă oficialii din educație au refuzat să dea lămuriri, relatează OradeSibiu.ro
Astfel, psihologia și logica au în programă doar o oră pe săptămână. Însă ar putea fi eliminate din orarul liceelor teoretice – atât profil real, cât și uman.
Scrisoarea deschisă, trimisă Ministerului Educației în numele a sute de profesori, vorbește despre „experți” ministeriali invizibili, care vor eliminarea unor discipline cruciale pentru formarea tinerilor.
Şi filosofia, studiată acum în clasa a 12-a, ar deveni doar disciplină opțională.
Urmează „reforma” și la științe
Însă și planul pentru ştiinţe ar putea fi restructurat. În ultimii ani, la clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, numărul de ore de geografie a fost redus de la două pe săptămână la una singură. Același lucru apare în varianta de lucru a planului-cadru, vehiculată acum. La clasele terminale de liceu, a XI-a și a XII-a, științele, adică fizica, chimia, biologia și geografia ar urma să piardă statutul de discipline obligatorii și să devină opționale.
Având în vedere poziția deloc favorabilă a geografiei în planurile-cadru, o petiție online „Salvează Geografia” a început să circule în mediul online. Până în prezent petiția a strâns peste două mii de semnături.
《 Poziția deloc favorabilă a Geografiei în planurile-cadru este o problemă semnalată și îndelung dezbătută atât de specialiștii în domeniu, de societatea civilă, cât și de beneficiarii direcți ai procesului de învățământ, elevii.
Recent, au apărut în spațiul public proiecte ale unor planuri-cadru pentru învățământul liceal, care ne-au îngrijorat profund. Conform acestora, geografia este disciplină obligatorie, cu o oră pe săptămână, doar în ciclul liceal inferior – clasele a IX-a și a X-a – la toate specializările.
Concomitent, Camera Deputaților a aprobat, cu o serie de amendamente, noua Lege a învățământului preuniversitar. Nici în varianta inițială, nici în cea cu amendamente, Geografia nu se găsește ca disciplină la alegere pentru toți absolvenții de liceu care susțin examenul de Bacalaureat. Să fie asta dovada că planurile-cadru „pe surse” vor deveni realitate?》, se arată în susținerea petiției.
Ministerul Educației nu a oferit explicaţii pentru cei afectați de schimbări – profesori, părinți și elevi.
Schimbările care ar putea apărea în învățământul liceal
Mai exact, la clasele terminale de liceu, a XI-a și a XII-a, fizica, chimia, biologia și geografia ar urma să piardă statutul de discipline obligatorii și să devină opționale.
Majoritatea profesorilor sunt de părere că noile programe vor creea un foarte mare dezavantaj elevilor de liceu. Sunt profiluri la care această disciplină întregește competențele pe care aceștia le au.
Cei mai afectați vor fi elevii de la Liceele Tehnologice, care de cele mai multe ori aleg să dea BAC-ul la geografie. La profilul Științele Naturii, atâta timp cât studiezi discipline din zona naturii, nu e normal să elimini geografia, care este o știință a naturii și a pământului. Ei spun că va fi un mare dezavantaj pentru acești copii.
„Eliminarea fizicii este o absurditate pentru că fizica este o știință din care copiii pot să învețe lucruri utile care se aplică în viața de zi cu zi”!.
De asemenea, cei mai mulți consideră această schimbare inadecvată pentru unele profiluri. „Depinde de specializare, nu aș putea să spun că este o greșeală sau nu. Dacă vorbim de specializările Științe, Mate-Info, unde biologia este opțiunea numărul unu a copiilor, sigur că este o decizie greșită să fie opțională, iar dacă vorbim despre vocațional, precum Filologia sau profilul Economic, atunci poate să fie opțională”, este părerea unui profesor de biologie.
O fi bine, o fi rău ce „se pregătește” în spatele ușilor închise? Dumneavoastră ce părere aveți?