Luptă pentru Pădurea Trivale
În calitate de cetățeni ai Piteștiului, și noi vrem ca pădurea Trivale să fie a piteștenilor. Să ne bucurăm de ea, de aerul curat pe care îl produce aceasta. Și noi vrem să se găsească cea mai bună soluție pentru ca pădurea să fie a piteștenilor. Dar între scenariul apocaliptic lansat de liberalul Mihai Coteț cum că ne va lua cineva pădurea, și propunerea primarului Gentea de a trece pădurea în patrimoniul piteștenilor pentru a ne putea bucura toți de ea, trebuie să alegem cu mintea noastră și să nu ne lăsăm influențați de factorul politic.
De o săptâmână, pe pagina de facebook a președintelui PNL Pitești, Mihai Coteț este forfotă mare. Acesta susține declararea pădurii Trivale arie protejată. Adică rezervație naturală. Ceea ce ar însemna să nu se mai poată interveni cu nimic în aceasta. Nici măcar un vreasc, cum scriau colegii noștri de la instituțiilestatului.ro, nu mai poate fi călcat. Primarul Gentea și mai mulți consilieri locali, printre care și câțiva liberali, care au inițiat proiectul de trecere a unei părți din pădurea Trivale, respectiv 160 hectare, din domeniul public al statului și din administrarea Romsilva în domeniul public al municipiului Pitești și în administrarea Consiliului Local Pitești, pentru amenajarea unei păduri-parc, de care să se poată bucura toți piteștenii, vor avea de înfruntat votul în plen al consiliului local azi la ora 15. Chiar dacă în fața primăriei s-au adunat câteva zeci de piteșteni, votul consilierilor nu trebuie să fie la presiunea unui public manipulat prin postări pe facebook. Care pot reprezenta părerea unuia sau altuia, dar nu întotdeauna adevărul.
Ar fi corect să se consulte legislația în domeniu și să se vadă diferențele între o gândire întortocheată și una clară.
Ce inseamnă ARIE PROTEJATĂ, conform legislației actuale:
Legislație aplicabila pentru arii protejate:
– Ordonanța de urgenţă nr. 57/2007 privind regimuf arillor naturale protejate,
conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunel sălbaticeasupra mediului.
– Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private
Rezervațiile naturale sunt acele arii protejate ale căror scopuri sunt protecția și conservarea
unor habitate și specii naturale importante sub aspect floristic, faunistic, forestier, hidrologic,
geologic, speologic, paleontologic, pedologic.
Managementul rezervațiilor naturale se face diferențiat, în funcție de caracteristicile
acestora, prin măsuri active de gospodărire pentru a asigura menținerea habitatelor în vederea protejării anumitor specii, grupuri de specii sau comunități biotice.
Pe lângă activitățile știintifice, după caz, pot admise activități turistice, educaționale,
organizate.
Instituirea regimului de arie naturală protejată a „Padurii Trivale” va impune și o serie de
restricții, inclusiv circulația populației în această zonă, scopul principal fiind acela de a proteja și conserva obiectivele naturale pentru care a fost constituită.
Realizarea oricăror investiții in suprafața ariilor naturale protejate se vor face numai in urma realizarii studiilor de evaluare a impactului asupra mediului si obținerii acordului de mediu, conform legislației în vigoare, procedura costisitoare si foarte anevoioasa.
Instituirea regimului de arie naturala protejată nu impune restricții privind retrocedarea
suprafețelor.
Ce înseamnă PĂDURE-PARC, conform legislației actuale
Legislatie aplicabilă păduri parc:
– Legea nr. 46/2008-Codul Silvic
– Legea 220/2018 privind transmiterea unor suprafete de fond forestier din grupa I
funcțională din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Nationala a Pădurilor –
Romsilva în domeniul public al unor unități administrative teritoriale.
Ordinul nr. 1084/2018 – Norme metodologice referitoare la criteriile si modalitatile privind transmiterea unor suprafete de fond forestier din grupa I functionala din domeniul public al
statului si din administrarea Regiei Nationala a Padurilor – Romsilva in domeniul public al unor
unitati administrative – teritoriale.
Prin derogare de la dispozițiile art. 34 din Legea nr. 46/2008-Codul silvic, se pot transmite, cu titlu gratuit, în aumite condiții, unele suprafețe de fond forestier din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Nationala a Pădurilor – Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ teritoriale, în scopul realizării amenajarilor necesare pentru realizarea pădurilor parc.
Nu se pot transmite terenurile destinate administrației.
Etape de parcurs:
Solicitare UAT;
Hotărâre C.L.
Întocmire plan de situație in coordonate Stereo 70-UAT
Obținere aviz R.N.P.
Obținere aviz Garda Forestieră Ploiești
Depunere documentație la C.J. pentru elaborarea și promovarea proiectului de H.G.
Hotărâre de Guvern de aprobare a transmiterii;
Predare-primire teren.
Pădurile parc nu pot face obiectul retrocedării, conform art. 5 din Legea 220/2018.
Conform Legii 46/2008 – Codul Silvic, Anexa nr. 1, pct 4, amenajările necesare/permise
pentru realizarea pădurilor parc sunt:
alei realizate din materiale ecologice, cu lățimea de maxim 2 m sau piste pentru biciclete; bănci; iluminat; puncte de informare
toalete ecologice; construcții provizorii din lemn cu suprafața construită de maxim 15 m².
Amenajările necesare pentru realizarea pădurilor-parc nu fac obiectul scoaterii
definitive/ocupărilor temporare din fondul forestier și sunt permise numai în situația în care realizarea amenajărilor nu implică tăieri de arbori sau defrișări.
Unitatea administrativ-teritorială beneficiară a transmiterii este obligată să asigure întocmirea studiilor de specialitate în termen de 2 ani de la data aprobării transmiterii, precum și executarea amenajărilor prevăzute de aceste studii în termen de 5 ani de la data transmiterii.
La ora 15, lupta s-a mutat în consiliul local:
Așteptăm dezbaterile și votul final.