Faptul că permisele de conducere pentru profesioniști nu se puteau lua de la 18 ani, așa cum este cazul permisului pentru categoria B, era motivat de faptul că șoferul profesionist trebuie să fie o persoană matură, nu abia trecută de adolescență, care să conștientizeze deplin responsabilitățile la volan.
Printr-o lege adoptată marți în Parlament a fost scăzută vârsta minimă de obţinere a permiselor de conducere pentru categoriile C, CE, D, DE. Proiectul de lege adoptat modifică şi completează Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Concret, s-a votat pentru reducerea vârstei minime de obţinere a unui permis de conducere pentru categoria C, CE, de la 21 de ani la 18 ani, respectiv de la 24 ani la 21 ani pentru categoriile D, DE, titularilor unui permis de conducere categoria B cu condiţia obţinerii unui „certificat de competenţă profesională” (CCP).
Proiectul fusese depus încă din anul 2020. Solicitările Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri au avut un rol important pe parcursul adoptării proiectului prin consultările care au avut loc cu preşedintele Senatului. E nevoie acută de personal în această profesie, iar transportatorii stau cu TIR-urile nemișcate în parcări din cauza lipsei de șoferi.
În prezent, 17 ţări din Europa au introdus deja astfel de modificări privind vârsta minimă pentru categoriile C, CE, respectiv D, DE. Printre aceste ţări se numără Austria, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania Olanda, Polonia, Cehia, Portugalia, Slovenia, Suedia, Marea Britanie.
România este deocamdată deficitară la capitolul educație rutieră, fiind în continuare țara din UE cu cele mai multe decese în urma accidentelor rutiere grave, provocate atât de șoferi amatori cât și de profesioniști. Rămâne deci de văzut cât de benefică va fi o astfel de măsură. Poate fi o armă cu două tăișuri. Vom vedea!