Alina Gorghiu: „Traficanții de droguri nu vor mai scăpa de închisoare!”
Propunerea legislativă ”2 Mai”, inițiată de parlamentarii PNL, a fost depusă astăzi la Camera Deputaților și va intra pe traseul legislativ. A fost solicitată procedura de urgență.
Prin aceasta, se propun modificări importante la două acte normative cu incidență asupra domeniului drogurilor: Legea nr. 143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri și Legea nr. 194/2011 privind combaterea operațiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive.
Măsurile propuse vor viza combaterea traficului, iar rigorile noilor prevederi legislative vor fi suportate de traficați.
Tragediile din ultima vreme, precum cea de la 2 Mai, impun îmbunătățirea cadrului legislativ pentru a lupta eficient împotriva drogurilor. Dacă am fi avut această lege mai devreme, Roberta și Sebastian, victimele accidentului din vara aceasta produs pe fondul consumului de droguri, poate ar fi fost alături de colegii lor la facultate acum.
Prin această inițiativă se propune eliminarea posibilității suspendării executării pedepsei sub supraveghere pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de droguri de mare risc și trafic internațional de droguri de mare risc, prevăzute de legea 143/2000. Traficanții de droguri de mare risc nu vor mai putea scăpa de închisoare!
Este răspunsul necesar față de creșterea numărului de cauze penale având ca obiect infracțiuni din sfera traficului ilicit de droguri. În acest sens, menționăm faptul că, în anul 2023, până la finele lunii septembrie, numărul de astfel de cauze de soluționat a fost de 22.135 față de 18.233 în aceeași perioada din 2022. Dintre acestea, 10.780 de cauze au fost nou înregistrate față de 8484 în aceeași perioadă a anului 2022.
De asemenea, prin inițiativa depusă astăzi se propune creșterea de la 2 – 7 ani la 3 – 10 ani a pedepselor prevăzute de legea 194/2011 pentru anumite fapte de efectuare de operațiuni cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive.
Modernizarea legislației în acest domeniu este cu atât mai importantă cu cât la finalul lui 2022, Agenția UE anti-drog monitoriza 930 de noi substanțe psihoactive (NSP). Aceste substanțe chimice, realizate în laboratoare clandestine, produc efecte mult mai grave asupra sănătății decât drogurile tradiționale, iar prețul lor este mai accesibil comparativ cu cel al drogurilor de mare risc, ceea ce le face să devină atractive de experimentat pentru tineri.
În prezent, cea mai mică vârstă de debut declarată a consumului de substanțe psihoactive este de 12 ani. Consumul acestor substanțe la vârste fragede, provoacă consecințe severe asupra creșterii și dezvoltării umane.
Realitatea este chiar mai rea decât reiese din datele statistice. Nu doar consumatorii și dependenții au de suferit, ci și familiile lor, colegii și prietenii, întreaga societate. Intervenția rapidă, eficientă și cu sprijinul tuturor instituțiilor statului cu atribuții în domeniu, a societății civile, folosind toate instrumentele avute la dispoziției, a devenit necesitate.
Care e expunerea de motive a inițiatorilor Legii 2 Mai
Trei senatori PNL (Alina-Ștefania Gorghiu, Daniel-Cătălin Fenechiu șiCristian-Augustin Niculescu-Țâgârlaș) și trei deputați ai aceluiași partid (Gabriel Andronache, Ioan Cupșa șiCristina Trăilă) au inițiat un proiect de modificare a pedepselor prevăzute de lege pentru traficanții de droguri. Iată cum justifică aceștia necesitatea înăspririi pedepselor:
„Fenomenul consumului de droguri capătă o amploare îngrijorătoare pe zi ce trece. Efectele asociate consumului afectează viețile a milioane de persoane, în special tineri.
Însă efectele consumului nu afectează numai sănătatea consumatorilor, ci indirect și viețile unor persoane nevinovate. Tragediile care au avut loc în ultima perioadă vorbesc de la sine: tineri care și-au pierdut viața din cauza inconștienței celor aflați sub influența drogurilor sau a substanțelor psihoactive.
Evenimentul tragic de la 2 Mai a creat o emoție colectivă la nivelul societății și a determinat conștientizarea pericolului generat de creșterea consumului și traficului de droguri.
Consumul este alimentat de trafic, fiind evidentă legătura de cauzalitate directă între intensificarea activităților de trafic de droguri și creșterea consumului. Cererea este susținută de ofertă.
În acest sens, pentru descurajarea traficanților se impune eliminarea posibilității suspendării executării pedepsei sub supraveghere pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de droguri de mare risc și trafic international de droguri de mare risc.
Gradul de pericol social ridicat pe care îl reprezintă aceste infracțiuni trebuie sancționat în mod adecvat pentru a preveni, a ocroti viața și sănătatea destinatarilor finali: consumatorii.
Un alt semnal de alarmă este tras de noile substanțe psihoactive (NSP) care se află pe primul loc în topul celor mai consumate droguri ilicite din România, preferate în special de tineri. Consumul acestor substanțe debutează de la vârste fragede, provocând consecințe severe asupra creșterii și dezvoltării umane.
Cea mai mică vârsta de debut declarată a consumului de substanțe psihoactive este de 12 ani.
Noile substanțe psihoactive (NSP) sunt substanțe chimice realizate în laboratoare clandestine, care produc efecte mult mai grave asupra sănătății decât drogurile tradiționale.
NSP-urile au fost dezvoltate pentru a produce efecte psihoactive, fără a intra sub incidența legii. Dată fiind dinamica lor de apariție și având în vedere substanțele din compoziția lor, acestea nu se află sub control național.
Aceste substanțe produc efecte similare celor produse de drogurile clasice, având acțiune directă asupra creierului uman, producând modificări la nivelul proceselor psihice și de comportament. În același timp, consumul unor asemenea substanțe generează dependență de tip fizic și psihic, iar dependența distruge vieți.
Având în vedere vârsta fragedă de debut a consumului acestor substanțe, precum și faptul că minorii sunt ușor influențabili, aceștia au devenit ținta principala a dealerilor de substanțe psihoactive. Consecințele consumului i-au determinat pe unii dintre minori să abandoneze școala sau să își vândă bunurile pentru a face rost de bani pentru procurarea substanțelor.
Prețul acestor substanțe este mult mai accesibil comparativ cu cel al drogurilor de mare risc, ceea ce le face să devină o idee atractivă de experimentat pentru copii și tineri.
Prin urmare, raportat la pericolul social și la amploarea pe care o capătă acest fenomen, apreciem că se impune soluția legislativă propusă prin prezentul proiect – Legea 2 Mai: majorarea cuantumului pedepselor și eliminarea posibilității executării pedepsei sub supraveghere în cazul traficului de droguri de mare risc și traficului internațional de droguri de mare risc, toate aceasta fiind de natură a combate flagelul drogurilor.”